Vegan bbq voor dummies

vegan bbq
De eerste zonnestraaltjes van het jaar branden op de wangen van jou en je vrienden, de alcohol stijgt zwoel richting de bolletjes en zo rond de klok van vijf beginnen de magen voorzichtig te knorren. ‘Wat zullen we doen met eten? Barbecuen is niet echt een optie hè, want jij mag niks.’ Ik denk dat mijn mede-vegans dit ook regelmatig hebben gehoord. Nou, lieve carnivoren, ten eerste mag ik alles maar hoef ik het niet, maar dat terzijde. Ten tweede: kletskoek! Dit vaak gemaakte vooroordeel ga ik dus even van tafel vegen. Veganistisch barbecuen is niet moeilijk. Sterker nog: het is net zo makkelijk als een vlees-barbecue. Je moet alleen even weten hoe. Gelukkig is daar Kirsten met een beknopte handleiding voor een geslaagde vegan bbq. Thank me later, honnepons.
Fopvlees
Het belangrijkste element van barbecuen (samen met de alcohol dan): vleesch. Maar dan wel nep of course, want dat is aardiger voor zowel de dieren als voor je eigen lichaam. Loop een keer naar het vegaschap in de plaatselijke supermarkt en je ziet meteen wat ik bedoel met makkelijk. Kipstuckjes, falafel, ham- en visburgers, worstjes, schnitzels, shoarma, gehaktballetjes; u vraagt, de winkel draait. Let wel op: niet alle vleesvervangers zijn vegan. Zelfgemaakte burgers zijn trouwens ook heerlijk op de vegan bbq. Check bijvoorbeeld deze kikkererwtenburgers. Lekkâh!
Groenten
Groenten zijn vaak de underdog tijdens een barbecue, maar wat mij betreft geheel onterecht. Gegrilde groenten zijn zo lekker! Koop van die houten barbecuespiesjes, leg ze een uur in het water (anders kunnen ze gaan splinteren) en rijg er daarna alle groenten op die je lekker vindt. Bijvoorbeeld: champignons, verschillende kleuren paprika, rode ui, cherrytomaatjes, courgette en aubergine. Maak in een kommetje een marinade van olijfolie, een beetje citroensap, een teentje knoflook, Italiaanse kruiden en paprika- en chilipoeder. Smeer met een kwastje de groentenspiesjes in met deze marinade en ze kunnen – hup – de barbecue op!
Ook lekker: een maiskolf op de barbecue grillen. Of een aardappel poffen. Of halve paprika’s grillen en dan vullen met rijst, bonen en kruiden. En wat dacht je van gegrilde perzik met een bolletje vegan ijs als toetje? De keuze is reuze, lieve mensen.
Sausjes
Minstens net zo belangrijk als het fopvlees: de saus. De volgende sausjes zijn mijn favoriet en zijn binnen een handomdraai gemaakt:
    • Knoflooksaus: meng Remia mayolijn (verkrijgbaar bij Jumbo) of een andere vegan mayonaise met sojayoghurt (1:1). Voeg, afhankelijk van de hoeveelheid die je maakt, een of meerdere teentje(s) knoflook en een paar scheutjes citroensap bij het sausje en kruid met peterselie, peper en zout. Proef even of de verhoudingen lekker liggen.
    • Guacamole (voor een goedgevuld schaaltje): doe het vruchtvlees van 3 avocado’s, een halve rode ui, 2 eetlepels sojayoghurt, een teentje knoflook en een scheut citroensap in een kommetje. Pureer het geheel met een staafmixer en breng op smaak met chilipoeder, peper en zout.
    • Satésaus, in de supermarkt vaak gewoon vegan, maar je kunt het natuurlijk ook zelf maken: doe 1 blik kokosmelk, 100 gram pindakaas, 3 eetlepels sojasaus, 2 teentjes knoflook, 2 theelepels sambal en 2 theelepeltjes suiker in een steelpannetje. Breng al roerend aan de kook en laat net zo lang doorkoken tot de saus de juiste dikte heeft. Lekker met gebakken uitjes!
    • Cocktailsaus: meng Remia mayolijn met een beetje ketchup (3:1). Voeg er een scheutje whisky bij (proef even hoeveel) en klaar is Kees.
    • Klik hier voor hele lekkere zelfgemaakte barbecuesaus. Barbecuesaus uit de supermarkt is ook gewoon vegan, trouwens.
Salades
Altijd lekker, een frisse salade on the side. Salades zijn misschien niet echt een supergrote uitdaging om vegan te maken, maar toch geef ik met liefde en plezier mijn saladetips voor bij de barbecue aan jou:
      • Gooi stukjes meloen in een kom, doe er flink wat zout over en hussel er wat olijfolie en verse basilicum doorheen. Simpel, maar zo lekker!
      • Meng een blik kidneybonen, klein blikje maïs, gesneden paprika, gesneden rode ui, een halve gesneden komkommer en een gesneden mango in een kom. Doe er twee goede scheuten citroensap bij en kruid het geheel met paprikapoeder, chilipoeder, komijnzaad en koriander. Die mango maakt het lekker fris!
      • Vul ijsbergslabladen met blokjes avocado, komkommer, tomaat en kikkererwten. Maak een dressing van wat mosterd, water, citroensap en knoflook en strooi eroverheen.
En verder…
Jumbo verkoopt plantaardige kruidenboter en die is echt heerlijk! Staat bij de tapasdingetjes. Als je op zoek bent naar hamburgerbroodjes: Jumbo en AH verkopen vegan hamburgerbroodjes. Zachte bolletje zijn meestal niet vegan, maar deze wel.
Stokbrood is bijna altijd vegan, dus die kun je gewoon in je mandje gooien. Gelukkig, want volgens mij is dat zo’n 60% van wat we eten tijdens een barbecue.
Zo. Kunnen we er een beetje mee uit de voeten? En vergeten we ook niet het bier en/of de wijn in te slaan? Barbecue ze!