Help! Hoe overleef ik carnaval als vegan?

test alt text
Bij het eerste bierblikje of wijnflesje wat we opentrekken of ontkurken met carnaval (11.11 ’s ochtends) hoort vaak een ontbijt in de trant van gebakken eieren met spek en kaas op witte bolletjes en/of worstenbroodjes. Vind ik de laatste jaren een iets minder goed plan.
Vorig jaar met carnaval – m’n eerste carnaval als vegan – vond ik het best effe lastig als we op het punt kwamen dat er gegeten moest worden tussen het hossen door. Maar hoe langer je vegan bent, hoe makkelijker het gelukkig wordt. En ik zou Kirsten niet zijn als ik niet even van mijn ervaringen en ideeën een handig artikel zou fabriceren om het mijn mede vegan bra- en limbo’s nét ff wat makkelijker te maken. Hoop ik tenminste. ????
PS Dit artikel is trouwens ook prima toepasbaar tijdens een ander day drinking-evenement of na een doorsnee stapavond in stamkroeg De Beschonken Koe.
Goeie bojjem
Tip numero uno: leg, zoals wij dat zeggen, een ‘goeie bojjem’ zolang je nog thuis bent. Eet een voedzaam ontbijt – sowieso wat fruit en bijvoorbeeld een havermoutpapje, sojayoghurt met muesli of bananenpannekoekjes – zodat je effe wat voedingsstoffen binnenkrijgt. Later op de dag zal er niet veel gezonds meer bijkomen.
Daarna de lunch, of in het geval van uitslapings de brunch: ook hierbij zorg ik er altijd voor dat ik goed en stevig eet, want een paar uur en 23 wijn later eet ik vaak maar half en vind ik het belangrijker dat de polonaise niet zonder mij verdergaat dan dat ik uitgebreid eet. Lunchinspiratie: pitabroodjes met vega shoarma, gyros of gegrilde bofkip, vegan worsten- of saucijzenbroodjes of als je meer op de gezonde tour wil gaan soep met stokbrood en vegan kruidenboter (Jumbo) of scrambled tofu op brood. Voor extra vitamientjes kun je ook nog een zakje met worteltjes of wat paprikareepjes wegwerken. Bonustip: zorg dat je de ingrediënten al in huis hebt en dat je in het geval van worsten- en saucijzenbroodjes al een bult hebt gemaakt, zodat je ze alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. Thank me later (wanneer je opstaat met een carnavalskater, bijvoorbeeld). #eenechtemeidisopallesvoorbereid
Daarna de lunch, of in het geval van uitslapings de brunch: ook hierbij zorg ik er altijd voor dat ik goed en stevig eet, want een paar uur en 23 wijn later eet ik vaak maar half en vind ik het belangrijker dat de polonaise niet zonder mij verdergaat dan dat ik uitgebreid eet. Lunchinspiratie: pitabroodjes met vega shoarma, gyros of gegrilde bofkip, vegan worsten– of saucijzenbroodjes of als je meer op de gezonde tour wil gaan soep met stokbrood en vegan kruidenboter (Jumbo) of scrambled tofu op brood. Voor extra vitamientjes kun je ook nog een zakje met worteltjes of wat paprikareepjes wegwerken. Bonustip: zorg dat je de ingrediënten al in huis hebt en dat je in het geval van worsten- en saucijzenbroodjes al een bult hebt gemaakt, zodat je ze alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. Thank me later (wanneer je opstaat met een carnavalskater, bijvoorbeeld). #eenechtemeidisopallesvoorbereid
Daarna de lunch, of in het geval van uitslapings de brunch: ook hierbij zorg ik er altijd voor dat ik goed en stevig eet, want een paar uur en 23 wijn later eet ik vaak maar half en vind ik het belangrijker dat de polonaise niet zonder mij verdergaat dan dat ik uitgebreid eet. Lunchinspiratie: pitabroodjes met vega shoarma, gyros of gegrilde bofkip, vegan worsten- of saucijzenbroodjes of als je meer op de gezonde tour wil gaan soep met stokbrood en vegan kruidenboter (Jumbo) of scrambled tofu op brood. Voor extra vitamientjes kun je ook nog een zakje met worteltjes of wat paprikareepjes wegwerken. Bonustip: zorg dat je de ingrediënten al in huis hebt en dat je in het geval van worsten- en saucijzenbroodjes al een bult hebt gemaakt, zodat je ze alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. Thank me later (wanneer je opstaat met een carnavalskater, bijvoorbeeld). #eenechtemeidisopallesvoorbereid
Daarna de lunch, of in het geval van uitslapings de brunch: ook hierbij zorg ik er altijd voor dat ik goed en stevig eet, want een paar uur en 23 wijn later eet ik vaak maar half en vind ik het belangrijker dat de polonaise niet zonder mij verdergaat dan dat ik uitgebreid eet. Lunchinspiratie: pitabroodjes met vega shoarma, gyros of gegrilde bofkip, vegan worsten- of saucijzenbroodjes of als je meer op de gezonde tour wil gaan soep met stokbrood en vegan kruidenboter (Jumbo) of scrambled tofu op brood. Voor extra vitamientjes kun je ook nog een zakje met worteltjes of wat paprikareepjes wegwerken. Bonustip: zorg dat je de ingrediënten al in huis hebt en dat je in het geval van worsten- en saucijzenbroodjes al een bult hebt gemaakt, zodat je ze alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. Thank me later (wanneer je opstaat met een carnavalskater, bijvoorbeeld). #eenechtemeidisopallesvoorbereid
Daarna de lunch, of in het geval van uitslapings de brunch: ook hierbij zorg ik er altijd voor dat ik goed en stevig eet, want een paar uur en 23 wijn later eet ik vaak maar half en vind ik het belangrijker dat de polonaise niet zonder mij verdergaat dan dat ik uitgebreid eet. Lunchinspiratie: pitabroodjes met vega shoarma, gyros of gegrilde bofkip, vegan worsten- of saucijzenbroodjes of als je meer op de gezonde tour wil gaan soep met stokbrood en vegan kruidenboter (Jumbo) of scrambled tofu op brood. Voor extra vitamientjes kun je ook nog een zakje met worteltjes of wat paprikareepjes wegwerken. Bonustip: zorg dat je de ingrediënten al in huis hebt en dat je in het geval van worsten- en saucijzenbroodjes al een bult hebt gemaakt, zodat je ze alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. Thank me later (wanneer je opstaat met een carnavalskater, bijvoorbeeld). #eenechtemeidisopallesvoorbereid
Daarna de lunch, of in het geval van uitslapings de brunch: ook hierbij zorg ik er altijd voor dat ik goed en stevig eet, want een paar uur en 23 wijn later eet ik vaak maar half en vind ik het belangrijker dat de polonaise niet zonder mij verdergaat dan dat ik uitgebreid eet. Lunchinspiratie: pitabroodjes met vega shoarma, gyros of gegrilde bofkip, vegan worsten- of saucijzenbroodjes of als je meer op de gezonde tour wil gaan soep met stokbrood en vegan kruidenboter (Jumbo) of scrambled tofu op brood. Voor extra vitamientjes kun je ook nog een zakje met worteltjes of wat paprikareepjes wegwerken. Bonustip: zorg dat je de ingrediënten al in huis hebt en dat je in het geval van worsten- en saucijzenbroodjes al een bult hebt gemaakt, zodat je ze alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. Thank me later (wanneer je opstaat met een carnavalskater, bijvoorbeeld). #eenechtemeidisopallesvoorbereid
Pitstop @ home
Zo. De laatste praalwagen ging de finish over, de baco’s zijn al lang en breed van je tenen naar je hoofd gestegen en weer terug en je voetzolen beginnen ein bischen te zeuren. Mocht jouw huis dicht bij het feestgedruis wonen, is het soms wel chill om daar even een tussenstop te maken voordat je weer verder gaat hossen. In zulke gevallen bestel of bak ik het allerliefste friet (want friet = life) en bak ik er ook een snack bij. Snackinspiratie:
  • Kipnuggets (De Vegetarische Slager, Vegafit)
  • Kipcorn (De Vegetarische Slager x Mora)
  • Bitterballen (De Vegetarische Slager, Aldi)
  • Kroketje (De Vegetarische slager, Aldi)
  • Zelfgemaakte vegan kaassouflé
  • Bamischijf (AH, Mora, De Vegetarische Slager)
  • Loempia’s (De Vegetarische Slager, Albert Heijn, Jumbo)
  • Of een lekkere hamburger (ontelbare opties) op ‘n broodje (zulke goedkope hamburgerbroodjes zijn vaak vegan)
M’n vegan stoofvlees zou hierbij ook geweldig zijn, maar ik denk niet dat iemand met zijn of haar ietwat aangeschoten koppie nog zin heeft om die te maken. Tenzij je deze al eerder maakt, natuurlijk. Andere opties voor de pitstop: vegan pizza bestellen bij Domino’s, New York Pizza of de plaatselijke shoarmaboer (maar dan zonder kaas). Bij die laatste kun je ook gaan voor een falafelshotel met friet. Verder zijn de broodjes shoarma, gyros of gegrilde kip ook voor deze gelegenheid een knaller en zijn dingen als vegan bapao broodjes (De Vegetarische Slager, BOON), chips en natúúrlijk verse baco’s ook altijd fijn om in huis te hebben.
PS Gezonde maaltjes zouden natuurlijk veel beter zijn, maar ain’t nobody got zin in that met carnaval.
PS 2 Check meteen even je schmink als je toch thuis bent. Is vaak geen overbodige luxe.
Happen tussen het stappen
Als je niet dicht bij het episch centrum van het dorp woont of als je bent afgereisd naar een andere stad, ben je aangewezen op de eetfaciliteiten daar. Gaan je vrienden langs friettent ’t Volle Bakske? Lucky you (want friet blijft life). Bestel een frietje met ketchup, curry of piccalilly. Soms is de satésaus ook vegan! En bestel maar een extra grote friet, want een vegan snack is er vaak niet (hihi, dat rijmt). Gaan jouw vrienden liever voor een shoarmarol? Shoarmatenten verkopen vaak falafelschotel met friet! En anders kun je gaan voor een pizza zonder kaas en mét groenten, of ze willen vast wel een pitabroodje of wrap vullen met falafel en een bult groenten. Check wel even of ze een saus hebben die jij mag (chilisaus misschien?). Als je een tasje mee hebt waar het inpast, kun je eventueel ook een minibakje – bijvoorbeeld zo’n plastic dressingbakje – met vegan mayonaise meenemen (Remia Mayolijn, Jean Bâton of Remia Like! Mayo). Dit is ook chill in het geval van de friettent.
In de grotere steden zijn er natuurlijk ook de grote ketens. Bij Domino’s en New York Pizza kun je dus terecht voor vegan pizza, de uienringen van de Burger King zijn vegan en de veggieburger ook, mits je de niet-vegan saus vervangt met bijvoorbeeld barbecuesaus. Bij de McDonalds kun je tegenwoordig alleen nog maar terecht voor een frietje met ketchup (stom). In de grote Brabantse steden zit ook nog Happy Italiy: de pasta pommodore en de vegan pizza zijn – je gelooft het niet – vegan.
Hopelijk kun je zo een beetje vooruit en sterf je niet van de honger tijdens de carnaval. En anders misschien maar een paar biertjes extra drinken, want 1 bier = 1 bruine boterham met kaas, toch? Heel veel plezier, ALAAF!
Pssst. Nog veel meer junkfood-inspiratie nodig? Ik schreef er een heel hoofdstuk over in mijn e-book.