Help! Hoe overleef ik als vegan op een festivalcamping?

Ja ja, speciaal voor de festivalgangers onder ons: een artikel over vegan festivalcampingvoeder (leuk galgjewoord dit). Want waar ik voorheen gewoon een zak krentenbollen, twee appels en van die cheesedippers van La Vach qui rite (wat overigens ‘de lachende koe’ betekent, how ironic) meesleurde naar de festivalcamping, moest ik na m’n transitie naar veganist even de hersens laten kraken op wat diervriendelijker voedsel. En lief als ik ben deel ik die ideeën uiteraard gerne met mijn volgers. Ik weet het niet hoe het met jullie zit, maar mijn vrienden en ik zijn niet zo’n groep die een kookstelletje meeneemt naar de camping. Een paar fruitstukken hier en daar, misschien wat chips en koekjes, maar verder zwichtten we toch elke keer weer voor het veel te dure voedsel dat de foodstandjes op de camping verkopen. Omdat er op zo’n weekend flink wat alcoholische versnaperingen achterin de keel verdwijnen – als ik voor mezelf spreek dan – is het toch verstandig om wél effe wat voedingsstoffen binnen te krijgen. Wel zo aardig voor je lichaam, die gaat het immers toch al zwaar genoeg krijgen. Daarom besloot ik de afgelopen jaren wat meer mee te nemen dan een appel en koekjes. Dit gaat dan trouwens vooral over ontbijt en lunch; vanaf een uurtje of 2/3 zijn wij altijd al dansend op het festivalterrein te vinden. Daar is tegenwoordig altijd wel wat vegans te vinden (zoals die hemelse vegan kebab op de foto van hierboven). En anders bestaat er nog altijd friet met ketchup of curry. Dus, wat ga ik allemaal meenemen? Niet álles van deze lijst in ieder geval – ik moet ook nog ruimte overhouden voor de pakken wijn en de colaflessen waar ik stiekem Bacardi bij heb gedaan – maar de volgende producten zijn allemaal kansmakers: Fruit, natuurlijk. Het handigst is een beetje hard fruit, zoals appels en peren. Bananen zijn ook altijd fijn, maar leg die dan niet onder in je bagage. Witte bonen of chilibonen in tomatensaus. Handig mee te nemen en makkelijk uit te lepelen. Krijg je meteen een portie eiwitjes binnen. Let trouwens wel op dat je voor bonen uit blik gaat, niet uit een glazen pot! O, en vergeet geen (oude) vork of lepel mee te nemen. Peperkoek. Je weet wel, die per stuk verpakt zitten. Pepferküchen wordt niet (zo snel) taai en vult goed. Energierepen, bijvoorbeeld die van Nakd of Clif Bar. Voor degenen die met een kater geen zin of puf hebben om (veel) te eten, is zo’n reepje een goede uitkomst. Met een paar hapjes krijg je toch best wat voedingsstoffen binnen! Pindakaas! Een glazen pot mag vaak niet het terrein op, maar ik weet dat bijvoorbeeld de Jumbo pindakaas uit een plastic pot verkoopt. Je kunt anders ook wat pindakaas in een klein plastic bakje doen. De ontbijtkraampjes op de campings waar ik heb gestaan hebben namelijk geen breder assortiment dan een broodje gezond of broodjes met ham en/of kaas. Bestel een broodje met niks – en dan natuurlijk wel effe een half muntje afdingen hè – en lekker dippen in die pot pindakaas van je. Je zou ook zelf brood mee kunnen nemen natuurlijk, maar dat wordt snel taai, zeker als het lekker weer is. Rijstwafels en/of crackers. Lekker voor bij de pindakaas en zo hoef je niet per se een pistoletje te halen. Noten en zaden. Zitten vol met vitaminen, mineralen en onverzadigd vet. Gooi dus gerust een zakkie in die weekendtas. Dadels of ander gedroogd fruit. Gedroogd fruit kun je prima buiten de koelkast bewaren. En als je dat bakje pindakaas dan toch al bij je hebt: dadels + pindakaas = heaven. Wortels, snoeptomaatjes en/of komkommer met humus. Humus kun je best een paar dagen buiten de koelkast bewaren. Rauwe groentjes erbij en dippen maar. Bak de dag voor vertrek een bananenbrood – en laat ik daar nou net een lekker receptje voor hebben: klik! Superlekker en vult ook nog eens goed. Tip: als je van tevoren plakjes invriest en in een goed afsluitbaar bakje doet wanneer je vertrekt, blijft het langer koel. Chips. Oké oké, dit heeft niet zoveel met goede voedingsstoffen te maken, maar toch lekker voor bij het eerste biertje dat je opentrekt wanneer jullie éindelijk een plek hebben gevonden en de tenten hebben geïnstalleerd. Hoewel ik meer van anders chips hou – de mensen die me een beetje kennen weten dat ik leef voor ribbel naturel chips met ketchup – is Pringles het sjouw-vriendelijkst. De Pringlessmaken naturel, paprika, sea salt & herbs en tortilla zijn sowieso vegan. Er moet natuurlijk ook (iets non-alcoholisch) gedronken worden: pakjes drinken mee dus. Alpro heeft kleine pakjes met plantaardige melk, maar ook hele lekkere drankjes in de smaken chocola, vanille, banaan, rode vruchten en macchiato. Deze pakjes bevatten plantaardige eiwitten, calcium en vitamine B2, B12 en D. Lekkâh. Voor in de ochtend vind ik pakjes sinaasappelsap ook altijd lekker. Zo! Ik hoop dat je zo een beetje genoeg inspiratie hebt om goed bepakt en bezakt naar het festival te gaan. O enne, vergeet je ook niet je vitaminepillen mee te nemen? Geen overbodige luxe in de ietwat barre omstandigheden. Veel plezier! En zoals m’n moeder zou zeggen: maak geen dooie, maar zeker ook geen levende (tenzij dat de bedoeling is dan).